Rabu, Julai 29, 2009

PENYESALAN KARTIKA


Kesedaran dan penyesalan pada dirinya haruslah menjadi pengajaran buat muda mudi di seluruh pelusuk negara pada era globalisasi dunia tanpa sempadan. Muda mudi harapan bangsa dan negara seharusnya mempunyai integriti diri supaya boleh mengelakkan gejala yang tidak sihat dan merosakkan diri sendiri. Keruntuhan moral dan akhlak muda mudi kita kini semakin serius, teknologi masakini memainkan peranan penting dalam menghakis nilai moral dan akhlak.

Keputusan Makamah Syariah Kuantan menjatuhkan hukuman denda Rm 5.000 dan enam sebatan terhadap modeling sambilan Kartika sari Dewi adalah satu keputusan berani dan yang pertama di Malaysia. Keputusan Makamah Syariah itu seharusnya menjadi contoh kepada Makamah Syariah di seluruh Negara. Para Hakim perlu berani membuat keputusan dan tidak harus takut dengan kuasa pemerintah pada hari ini. Keputusan hukuman itu perlu adil pada setiap orang yang melakukan kesalahan itu.

Enam sebatan, denda Rm5.000 menyedarkan dan pengajaran buat Kartika, ia lebih memahami kesalahan yang dilakukan itu lantas percaya bahawa hukuman Makamah Syariah adalah adil bagi dirinya. Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Senator Sharizat Abdul Jalil amat terkejut dengan keputusan Makamah Syariah Kuantan itu, tetapi dalam Hukum Hudud hukuman bagi pesalah minum arak 40 kali sebatan malah ada Ulamak mengatakan sehingga 80 sebatan. Jika 40 sebatan hukuman dijatuhkan mungkin Menteri Pembangunan Wanita itu lebih terkejut lagi seolah-olah dihumban dari tingkat 14.





Hukuman Makamah Syariah itu tidak sama seperti hukuman Makamah Sivil sehingga mengangkat tangan melepasi paras bahu.
1-Tiada hukuman sebat pesalah wanita dalam kes sivil.
2-Bagi pesalah wanita hamil, hukuman sebat dijalankan selepas dua bulan melahirkan anak.
3-Pesalah wanita disebat dalam keadaan duduk manakala lelaki dalam keadaan berdiri.
4-sebatan dilakukan dalam kadar sederhana, tangan tukang sebat lurus, paras bahu dan tidak melebihi paras kepala.
5-Alat sebat dari rotan atau ranting kecil yang tiada ruas dan buku.
6-Panjang rotan tidak melebihi 1.22 meter ukur lilit tidak melebihi o.012 meter.
Enakmen tatacara jenayah syariah 2002 Negeri Pahang.

0 ulasan:

Catat Ulasan