Ahad, Julai 12, 2009

PPSMI DIMANSUH ATAU DITANGGUH

PPSMI adalah tidak wajar untuk anak anak Malaysia khusunya anak anak Melayu sedangkan pengajaran di dalam bahasa melayu pun ada di antara anak anak melayu masih lemah. PPSMI seharusnya mendapat pandangan banyak pihak dan perlu dibincangkan terlebih dahulu sebelum dilaksanakan sebab pandangan pandangan para intelek negara akan membolehkan mencari kebaikkan dan keburukan seandainya PPSMI dilaksanakan. Haruskah pandangan para intelek dan perjuang bahasa di ketepikan semata mata untuk memenuhi impian atau pun kepentingan diri, sedang pemimpin yang berkaitan mempunyai kuasa selain mempunyai mata, telinga serta lidah untuk membuat keputusan supaya dimansuhkan dengan kadar segera.

Tahun 2012 adalah terlalu lama lebih banyak kelemahan akan berlaku terhadap anak anak melayu yang akan menerima akibat dari ditagguh atau dimansuh. Haruskah masa untuk memansuhkan PPSMI terlalu lama sehingga 2012 sedangkan untuk melaksanakan hanya mengambil masa selama enam bulan.

Peratus kecermerlangan semakin merosot terutama di sekolah luar bandar apabila PPSMI dilaksanakan dan apakah harapan Ibubapa terhadap anak anak yang mana mereka harapkan supaya berjaya di dalam mata pelajaran yang telah dibahasa inggeriskan itu sedangkan kebanyakkan Ibubapa hanya tahu YES, NO.

0 ulasan:

Catat Ulasan