Rabu, Ogos 05, 2009

RM 10 JUTA

Tiga Persatuan Peniaga Bumiputera Wilayah Persekutuan yang diwakili oleh pengerusinya Rosli Sulaiman membuat tuntutan kerugian sebanyak RM 10 juta dari GMI (Gerakan Mansuh Isa) akibat daripada perhimpunan mansuh ISA pada 1 Ogos lalu. Tidak sepatutnya kerugian itu dituntut keatas GMI sedangkan perhimpunan itu adalah aman. Polis yang mengarahkan premis peniaga ditutup dan pihak polis juga telah menyembur air berasid ke arah penyokong-penyokong GMI sehingga terkena penjaja-penjaja di sekitar kawasan perhimpunan.

Pihak persatuan sepatutnya menuntut segala kerosakkan serta kerugian hari itu pada Kementerian Dalam Negeri dan polis kerana peniaga mengharapkan keuntungan pada hari itu berlipat ganda dari biasa. Peniaga sudah mengetahui dari awal lagi perhimpunan GMI akan diadakan di Ibu Negara tentulah peluang ini tidak dilepaskan untuk mengaut keuntungan, tetapi apakan daya pihak polis terlebih dahulu memulakan provokasi dengan melepaskan gas pemedih mata dan pancutan air berasid untuk menyuraikan perhimpunan aman GMI.

ISA sewenang-wenangnya dikenakan ke atas ahli politik pembangkang, sepatutnya untuk penggugat keamanan negara. Akibat rakus untuk mengekalkan pemerintahan ISA disalah gunakan. Sebagai negara yang mengamalkan demokrasi dan bebas bersuara penggunaan ISA haruslah berprotokol.

0 ulasan:

Catat Ulasan