Isnin, Ogos 03, 2009

TINDAKAN PROVOKASI


Majlis Perbandaran Kulim(MPK) telah menjalankan operasi pemutihan peniaga kecil, peniaga roda tiga, peniaga gerai tepi jalan di daerah kulim. Kebanyakkan peniaga-peniaga kecil tidak mempunyai lesen perniagaan dan berniaga di tepi jalan raya yang boleh membahayakan pengguna jalan raya. Tindakan saman, sita dan memberi notis amaran telah dikenakan keatas peniaga kecil yang terdiri daripada Ibu tunggal, peberhentian kerja kerana kegawatan ekonomi dan peniaga tetap kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.

MPK seharusnya menyediakan tempat yang sesuai untuk peniaga-peniaga kecil berniaga bukan menjalankan tindakan menyaman semata-mata. Sepatutnya MPK mencari sumber yang lebih bersesuian dengan selogan KEDAH SEJAHTERA, bukan dengan hanya menjalankan saman terhadap peniaga.

Kehadiran Ahli Parlimen Padang Serai N. Gobalakrisnan turun padang untuk menyelesaikan isu peniaga kecil pada 29 julai lalu bersama-sama pemimpin kawasan serta MKK dan perbincangan pendaftaran miskin tegar di kawasan Parlimen Padang Serai. Topik hangat yang dibincangkan dalam perjumpaan itu mengenai tindakan provokasi para pegawai MPK bahawa
tindakan saman dan sebagainya adalah arahan kerajaan Pakatan Rakyat. Kerajaan negeri tidak mengeluarkan sebarang arahan sedemikian serta surat pekeliling.

Provokasi itu merupakan usaha-usaha untuk menjatuhkan imej kerajaan negeri Kedah dimata rakyat. Masih ada wujud peranan UMNO di Majlis Perbandaran Kulim itu. Kerajaan Pakatan Rakyat harus berhati-hati dengan permainan politik umno yang kian meruncing dan terhakis dewasa ini.

0 ulasan:

Catat Ulasan